Kimse ayranım ekşi demez atasözü, insanın kendi yaptığı yanlışı ve yakın çevresindekilerin kusurunu kolay kolay fark etmemesi anlamında kullanılır. Kişi, kendisiyle ilgili eleştirileri çoğu zaman hafife alır ya da haklı çıkmaya çalışır.
Bu söz genellikle biri yaptığı davranışı savunup hatasını küçümserken söylenir. Aile içinde, iş yerinde ya da arkadaş arasında sıkça karşımıza çıkar; hem hafif bir sitem taşır hem de insanın kendine karşı körleşebileceğini hatırlatır. Aslında atasözü, eleştiriyi duygusallaşmadan dinlemenin önemini vurgular.
Kimse ayranım ekşi demez atasözü için örnek kullanım:
Toplantıda Mehmet, geciken rapor yüzünden herkesi suçlayınca Ayşe gülümseyip kimse ayranım ekşi demez dedi. O an odadaki herkes, hatayı başkasında aramanın ne kadar kolay olduğunu düşündü.