Yanına bırakmamak deyimi, yapılan bir haksızlığı ya da kırıcı davranışı karşılıksız bırakmamak, bunu yapan kişiye uygun bir karşılık vermek anlamına gelir.
Bu söz çoğu zaman öfke, kırgınlık ya da gururun incindiği durumlarda söylenir. Birinin emeğinin çalınması, haksız yere suçlanması ya da canını sıkan bir söz duyması gibi durumlarda kullanılır. Deyim, bunu unutmadım duygusunu taşır.
Günlük konuşmada, birinin yaşadığı haksızlığı sineye çekmeyeceğini anlatırken duyulur. Güçlü bir tepki ve hesap sorma isteği verir; ancak bazen öfkeyle söylendiği için konuşanın duygusunu da açıkça yansıtır.
Yanına bırakmamak deyiminin örnek kullanımı:
Ayşe, sınıfta arkadaşının emeğini sahiplenip onu küçümseyince çok üzüldü. Ertesi gün konuyu öğretmene anlattı; yapılanı yanına bırakmamak istiyordu.